به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/نبود الگوی خلاقانه در لباسهایی با سبک عموم و عقب ماندگی از پوششی که نشان دهنده فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، باعث شد قانون ساماندهی مد و لباس در سال ۸۵، توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و پس از آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای احیای گفتمان فرهنگی در پوشش اصیل ایرانی، اقدام به راه اندازی جشنواره مد و لباس فجر کند؛ جشنوارهای که یازده دوره از آن پشت سر گذاشته شده، اما دوازدهمین دوره آن به تعویق افتاده است. آن طور که سید مجید امامی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور عنوان کرده، دلیل موکول شدن این رویداد هنری، از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به بهار سال ۱۴۰۲، متحول شدن کامل آییننامه این جشنواره است.
آسیب شناسی یازده دوره گذشته جشنواره نشان داده طرحهای برتر به دلیل این که پشتوانه ویژندها را ندارند به دست مصرف کننده نمیرسند. به همین دلیل، در آییننامه جدید تصمیم گرفته شد که تمرکز جشنواره مد و لباس روی ویژندها باشد و از این پس، جایزه طاووس زرین بهترین طراح به صاحب ویژند تعلق بگیرد. از اینرو، گفته میشود که جشنواره مد و لباس فجر در سیر تکاملی قرار گرفته است و باید دید آیا آسیب شناسیهای صورت گرفته، میتوانند به هدف نهایی جشنواره کمک کنند؟
سجاد لطفی، سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، درمورد تغییرات آییننامه و شرایط دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر بهار سال ۱۴۰۲، بیان کرد: آسیب شناسی انجام شده از سالهای قبل نشان میدهد که همکاران ما در دورههای قبل، زحماتی کشیده و شرکت کنندهها نیز، آثار خوبی ارائه کردهاند، ولی این که تا چه اندازه توانستهاند در جامعه اثرگذار باشند، بسیار مهم است. زیرا نقدهایی هم، در حال حاضر وجود دارند مبنی بر این که این همه جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد چه خروجی داشته است؟ که در پاسخ باید گفت خروجی داشته است، ولی آن چیزی که باید، نبوده است. به همین دلیل، آسیب شناسی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که تمرکز اصلی این جشنوارهها روی طراحان بوده است و در این میان، باید گفت که اگرچه طراح در زنجیره تأمین پوشاک و چرخه مد، قلب تپنده و مغز متفکر است. اما اگر صرفاً روی این یک عنصر تمرکز شود نباید انتظار داشت تا انتهای زنجیره همراهی صورت بگیرد و پس از آن، در بازار مصرف تبدیل به مد شود و به تولید عمده برسد.
لطفی گفت: در این دوره از جشنواره مد و لباس سعی کردیم این زنجیره را درنظر بگیریم؛ به طوری که طاووس زرین و طاووس سیمین ما که اصل جوایز و انگیزه جشنواره هستند را به ویژندها (برندها) و تیمهای طراحی، تولید و عرضه اختصاص دهیم تا به آنها تعلق بگیرند و البته دیپلم افتخار برای طراحان هم داریم. یعنی تمرکز ما بیشتر روی برندهاست. زیرا خود برند، طراحان را هم دربر میگیرد.
سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، درمورد طراحان مستقلی که قصد ندارند زیر چتر برندها قرار بگیرند، ادامه داد: طراحان، هم میتوانند به صورت شخصی در جشنواره شرکت کنند و در قسمت دیپلم افتخار حضور داشته باشند و هم این که میتوانند یک تیم را تشکیل دهند. زیرا از این نظر، محدودیتی وجود ندارد.
لطفی، درمورد تأثیر تصمیمهای جدید روی پوشش ایرانی و اسلامی، افزود: همه اینها زیرساختهایی لازم دارند و در چهار، پنج ماه گذشته بود که وزیر فرهنگ و ارشاد، دستورالعملی را تحت عنوان دستورالعمل شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی (شیما) ابلاغ کرد که برای جامعه طراحی و ویژندها، واژه آشنا و درواقع، پیوست فرهنگی در حوزه پوشاک است و همه آثار شرکت کننده در جشنواره مد و لباس فجر و همه جشنواره و نمایشگاههایی که از کارگروه مد و لباس مجوز میگیرند باید این شناسه شیما را داشته باشند. یعنی هر اثری که شناسه شیما داشته باشد، استانداردها و مؤلفههای فرهنگی اجتماعی و ارزشی جامعه اسلامی ایرانی را رعایت کرده است و به همین دلیل، سعی کردهایم از قبل، زیرساخت را آماده کنیم .